Witam, mam pytanie, na chwile obecna czysto teoretyczne.
Zalozmy, ze zakladam gre przegladarkowa, chce wykupic serwer na wlasnosc, a nie wynajmowac (wg. mnie lepiej zainwestowac na poczatku nizeli potem plakac, ze po roku oplaty za wynajem, moglem po tych samych pieniadzach kupic wlasny serwer)
Rodza sie pytania, jaki? SATA,SCSI czy jeszcze jakis inny? ( jaka jest roznica miedzy nimy? )
Jakie firmy sa najlepsze do kupowania wlasnych serwerow - sprawdzone i wytrzymale (brak "padniec" serwera)
Jakie koszta sa przecietnego serwera by utrzymac stan ok. 400-500 graczy online.
Jesli bede szukal serwera to na jakie parametry glownie patrzec:
pojemnosc dysku? (optymalna mysle, ze 250GB wystarczy w zupelnosci, ew. po pewnych okresie jak juz bedzie prawie full zgrac dane na dysk zewnetrzny)
Procesor? (dwurdzeniowy starczy?)
Ram? (2-4GB bedzie wystarczajacy?)
Pytanie kolejne, od razu zaznaczam, jestem amatorem w dziedzinie informatyki, a moja wiedza jest bardzo ograniczona. Pytanie odnosnie serwera, czy bardziej oplaca sie kupic serwer czy nowy komputer? Czy komputer moze robic jak serwer?
Czy serwer pobiera duzo pradu? I jakie jest jego utrzymanie? Od czego dokladnie zalezy jego wytrzymalosc - wiem, ze od 'obciazenia', ale co dokladnie mamy na mysli?
Pozdrawiam czekam na odpowiedz
Serwer na grę przeglądarkową
Rozpoczęty przez erhem, 21 wrz 2013 20:01
4 odpowiedzi w tym temacie
#1
Napisano 21 wrzesień 2013 - 20:01
#2
Napisano 21 wrzesień 2013 - 23:16
"Rodza sie pytania, jaki? SATA,SCSI czy jeszcze jakis inny? ( jaka jest roznica miedzy nimy? )"
Przede wszystkim to, co podałeś, to interfejsy stosowane głównie przez dyski twarde (chociaż SCSI ma znacznie szersze zastosowania). SCSI będzie najstarszym obecnie stosowanym standardem, który powoli jest wypierany przez SAS, oraz przez Fibre Channel (ale to już zbyt droga zabawka dla takiego prostego projektu). Ogólnie rzecz biorąc czego byś nie kupił i tak bedzie działać dostatecznie wydajnie patrząc na wymagania, jakie masz.
"Jakie firmy sa najlepsze do kupowania wlasnych serwerow - sprawdzone i wytrzymale (brak "padniec" serwera)"
U siebie w pracy miałem serwer produkcyjny Dell i IBM (2 różne zastosowania, dwie różne sieci), dodatkowo jeszcze jeden IBM dla funkcji wymagających podłączenia do internetu, oraz testowe środowisko na starutkim HP. Wszystkie działają 24/7 pod różnym obciążeniem i na razie nie było z nimi problemow sprzętowych. W firmie znajomego padł jeden HP, ale serwis bardzo szybko go naprawił na miejscu wymieniając płytę główną jeszcze tego samego dnia. Zasady nie ma jednak. Trzeba sprawdzić opinie o konkretnych modelach, albo kupić dwa i zrobić sobie mirroring.
"Jakie koszta sa przecietnego serwera by utrzymac stan ok. 400-500 graczy online."
Sprzętowo? Jak chcesz korzystać z używanego sprzętu, to w kilku tysiącach można się wyrobić. Jeżeli chodzi o oprogramowanie... To tego tematu nawet 10-metrowym kijem nie ruszę, bo spekulować można od 0 zł do nawet kilkuset tysięcy.
"pojemnosc dysku? (optymalna mysle, ze 250GB wystarczy w zupelnosci, ew. po pewnych okresie jak juz bedzie prawie full zgrac dane na dysk zewnetrzny)"
Sama "aplikacja" pewnie będzie zajmowała grosze (góra kilkadziesiąt MB), oprogramowanie zajmujące się tym też wiele nie zajmuje, więc problemu nie będzie. To, czym powinieneś się, to rozmiar bazy danych, bo on może rosnąć w zastraszającym tempie. Zwłaszcza, jak aplikację będzie robił ktoś niedoświadczony. 3 dyski SAS 146 GB połączone w RAID 1 lub 5 powinny dać radę.
"Procesor? (dwurdzeniowy starczy?)"
Jeden dwurdzeniowy procesor na 400-500 graczy online? Dwa dwurdzeniowe z HT mogą mieć problem, jeżeli będzie dużo obliczeń. Ale to ciągle teoria, bo nie wiadomo, jak sama gra będzie działać.
"Ram? (2-4GB bedzie wystarczajacy?)"
Może będzie, może nie. Na jednym serwerze mam 2 GB i pracuje na nim sprawnie ponad 50 osób jednocześnie, a drugi ma 24 GB i potrafi się dławić, chociaż pracuje na nim zaledwie 8 osób. No. Ale tamten ma na maszynach wirtualnych postawiony oddzielnie serwer aplikacji, baz danych i Active Directory, a dodatkowo logi rosną w ogromnym tempie, bo chyba nawet pierdnięcie użytkownika jest w nich zapisywane. Wszystko zależy od tego, do czego będzie służył i jakie będzie na nim zainstalowane oprogramowanie. Na przykład taki MS SQL Server Express ma limity co do wielkości jednej instancji (pamięć RAM) i ilości obsługiwanych procesorów, ale za to jest darmowy i można odpalić kilka instancji na jednym serwerze (na przykład po jednej dla każdej bazy).
"Pytanie odnosnie serwera, czy bardziej oplaca sie kupic serwer czy nowy komputer? Czy komputer moze robic jak serwer?"
Serwer jest stworzony po to, żeby coś na nim działało i tyle. Standardowo nie korzystasz z niego, jak z normalnego komputera. Podchodzisz do niego wyłącznie w sytuacji, gdy MUSISZ coś tam zrobić. Zwykły komputer może pełnić rolę serwera, ale nigdy nie będzie od serwera lepszy w tym zakresie. Może być jednak wystarczający. W wielu małych firmach na przykład stoi jeden komputer, na którym jednocześnie pracuje ktoś (zazwyczaj najważniejsza lub najbardziej ogarnięta osoba), a w tle działają usługi typu serwer www dla firmowej aplikacji, czy bazy danych. W wypadku projektów studenckich też by to pewnie wystarczyło. Ale dla czegoś, co ma iść do ludzi to moim zdaniem trzeba zainwestować w dedykowany pod to serwer.
"Czy serwer pobiera duzo pradu?"
Potrafi. Zwłaszcza, że większość ma redundantne zasilacze (2 lub więcej), które działają jednocześnie, ale w wypadku awarii wystarczy, że będzie chodził jeden. Możesz dzięki temu podłączyć go do 2 różnych linii i jak jedna padnie, to zawsze na drugiej będzie działać. Oczywiście jak już padnie bateria w UPSie, który też jest koniecznością.
Ogólnie taniej i wygodniej będzie jednak wynająć taki serwer, niż kupić własny (chyba, że pod środowisko testowe). Jeżeli już jednak decydujesz się na zakup własnego serwera, to trzeba mieć gdzieś konkretne wymagania, które musi spełniać. Najlepiej ustalone wraz z osobami, które mają doświadczenie w tego typu rzeczach (pisanie aplikacji, obsługa serwerów).
Przede wszystkim to, co podałeś, to interfejsy stosowane głównie przez dyski twarde (chociaż SCSI ma znacznie szersze zastosowania). SCSI będzie najstarszym obecnie stosowanym standardem, który powoli jest wypierany przez SAS, oraz przez Fibre Channel (ale to już zbyt droga zabawka dla takiego prostego projektu). Ogólnie rzecz biorąc czego byś nie kupił i tak bedzie działać dostatecznie wydajnie patrząc na wymagania, jakie masz.
"Jakie firmy sa najlepsze do kupowania wlasnych serwerow - sprawdzone i wytrzymale (brak "padniec" serwera)"
U siebie w pracy miałem serwer produkcyjny Dell i IBM (2 różne zastosowania, dwie różne sieci), dodatkowo jeszcze jeden IBM dla funkcji wymagających podłączenia do internetu, oraz testowe środowisko na starutkim HP. Wszystkie działają 24/7 pod różnym obciążeniem i na razie nie było z nimi problemow sprzętowych. W firmie znajomego padł jeden HP, ale serwis bardzo szybko go naprawił na miejscu wymieniając płytę główną jeszcze tego samego dnia. Zasady nie ma jednak. Trzeba sprawdzić opinie o konkretnych modelach, albo kupić dwa i zrobić sobie mirroring.
"Jakie koszta sa przecietnego serwera by utrzymac stan ok. 400-500 graczy online."
Sprzętowo? Jak chcesz korzystać z używanego sprzętu, to w kilku tysiącach można się wyrobić. Jeżeli chodzi o oprogramowanie... To tego tematu nawet 10-metrowym kijem nie ruszę, bo spekulować można od 0 zł do nawet kilkuset tysięcy.
"pojemnosc dysku? (optymalna mysle, ze 250GB wystarczy w zupelnosci, ew. po pewnych okresie jak juz bedzie prawie full zgrac dane na dysk zewnetrzny)"
Sama "aplikacja" pewnie będzie zajmowała grosze (góra kilkadziesiąt MB), oprogramowanie zajmujące się tym też wiele nie zajmuje, więc problemu nie będzie. To, czym powinieneś się, to rozmiar bazy danych, bo on może rosnąć w zastraszającym tempie. Zwłaszcza, jak aplikację będzie robił ktoś niedoświadczony. 3 dyski SAS 146 GB połączone w RAID 1 lub 5 powinny dać radę.
"Procesor? (dwurdzeniowy starczy?)"
Jeden dwurdzeniowy procesor na 400-500 graczy online? Dwa dwurdzeniowe z HT mogą mieć problem, jeżeli będzie dużo obliczeń. Ale to ciągle teoria, bo nie wiadomo, jak sama gra będzie działać.
"Ram? (2-4GB bedzie wystarczajacy?)"
Może będzie, może nie. Na jednym serwerze mam 2 GB i pracuje na nim sprawnie ponad 50 osób jednocześnie, a drugi ma 24 GB i potrafi się dławić, chociaż pracuje na nim zaledwie 8 osób. No. Ale tamten ma na maszynach wirtualnych postawiony oddzielnie serwer aplikacji, baz danych i Active Directory, a dodatkowo logi rosną w ogromnym tempie, bo chyba nawet pierdnięcie użytkownika jest w nich zapisywane. Wszystko zależy od tego, do czego będzie służył i jakie będzie na nim zainstalowane oprogramowanie. Na przykład taki MS SQL Server Express ma limity co do wielkości jednej instancji (pamięć RAM) i ilości obsługiwanych procesorów, ale za to jest darmowy i można odpalić kilka instancji na jednym serwerze (na przykład po jednej dla każdej bazy).
"Pytanie odnosnie serwera, czy bardziej oplaca sie kupic serwer czy nowy komputer? Czy komputer moze robic jak serwer?"
Serwer jest stworzony po to, żeby coś na nim działało i tyle. Standardowo nie korzystasz z niego, jak z normalnego komputera. Podchodzisz do niego wyłącznie w sytuacji, gdy MUSISZ coś tam zrobić. Zwykły komputer może pełnić rolę serwera, ale nigdy nie będzie od serwera lepszy w tym zakresie. Może być jednak wystarczający. W wielu małych firmach na przykład stoi jeden komputer, na którym jednocześnie pracuje ktoś (zazwyczaj najważniejsza lub najbardziej ogarnięta osoba), a w tle działają usługi typu serwer www dla firmowej aplikacji, czy bazy danych. W wypadku projektów studenckich też by to pewnie wystarczyło. Ale dla czegoś, co ma iść do ludzi to moim zdaniem trzeba zainwestować w dedykowany pod to serwer.
"Czy serwer pobiera duzo pradu?"
Potrafi. Zwłaszcza, że większość ma redundantne zasilacze (2 lub więcej), które działają jednocześnie, ale w wypadku awarii wystarczy, że będzie chodził jeden. Możesz dzięki temu podłączyć go do 2 różnych linii i jak jedna padnie, to zawsze na drugiej będzie działać. Oczywiście jak już padnie bateria w UPSie, który też jest koniecznością.
Ogólnie taniej i wygodniej będzie jednak wynająć taki serwer, niż kupić własny (chyba, że pod środowisko testowe). Jeżeli już jednak decydujesz się na zakup własnego serwera, to trzeba mieć gdzieś konkretne wymagania, które musi spełniać. Najlepiej ustalone wraz z osobami, które mają doświadczenie w tego typu rzeczach (pisanie aplikacji, obsługa serwerów).
#3
Napisano 22 wrzesień 2013 - 15:08
Kurcze, nie wiem co napisac. Wielkie dzieki, tyle mi do glowy przychodzi, napisales dokladnie to co chcialem przeczytac. Dzieki wielkie jeszcze raz, oby bylo wiecej takich uzytkownikow jak Ty!
#4
Napisano 23 wrzesień 2013 - 19:47
Oczywiście, że bardziej opłaca się wynająć w firmie serwer. Taniej Ci to wyjdzie.
Cóż możesz przejrzeć http://www.sprintdatacenter.pl lub http://eco.atman.pl. Krótko mówiąc nikt Ci nie określi jakiego sprzętu potrzebujesz. Ale z drugiej strony po co wydawać zbędnie pieniądze na serwer który nie będzie w pełni wykorzystany? Tutaj opcją ratującą jest VPS.
Cóż możesz przejrzeć http://www.sprintdatacenter.pl lub http://eco.atman.pl. Krótko mówiąc nikt Ci nie określi jakiego sprzętu potrzebujesz. Ale z drugiej strony po co wydawać zbędnie pieniądze na serwer który nie będzie w pełni wykorzystany? Tutaj opcją ratującą jest VPS.
#5
Napisano 24 wrzesień 2013 - 13:14
I jeszcze koledzy wyżej zapomnieli wspomnieć o konieczności posiadania wydajnego łącza, które, by spokojnie obsłużyć 400-500 osób, z czasem może i więcej jest nietanie. Tutaj 10Mbps symetryk będzie stanowczo za mało. A mieć 100Mbps po światełku na własność - marzenie *_*
Z biegiem czasu i rozwoju gry można próbować odbić się na mikropłatnościach, które w jakimś stopniu powinny pokryć koszta serwera/prądu/łącza.
Generalnie do sprawy trzeba podejść ze sporym dystansem. Musisz się zastanowić, czy masz zamiar wprowadzić jakieś płatności w grze, zrobić jakieś kalkulacje/symulacje, jaka będzie (na pewno) liczba graczy etc. Może niepotrzebnie będzie startować na początku z grubej rury z jakimś wydajnym serwerem.
Z biegiem czasu i rozwoju gry można próbować odbić się na mikropłatnościach, które w jakimś stopniu powinny pokryć koszta serwera/prądu/łącza.
Generalnie do sprawy trzeba podejść ze sporym dystansem. Musisz się zastanowić, czy masz zamiar wprowadzić jakieś płatności w grze, zrobić jakieś kalkulacje/symulacje, jaka będzie (na pewno) liczba graczy etc. Może niepotrzebnie będzie startować na początku z grubej rury z jakimś wydajnym serwerem.
Intel i5-3570K @ 4.2GHz | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 16GB | Radeon HD7870 | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung F3 1TB | Xonar DG | OCZ ModXStream Pro 500W
Duath
Użytkownicy przeglądający ten temat: 1
0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych